Crosstrainer kopen? Nooit meer een miskoop met deze tips

Crosstrainer kopen

De crosstrainer is een van de beste gymnastiektoestellen om vet te verbranden, de cardiovasculaire gezondheid te bevorderen en het lichaam strakker te maken. Het is een stationair toestel voor lichaamsbeweging dat verschillende oefeningen simuleert, zoals rennen, wandelen, fietsen of zelfs traplopen. Daarom kunnen we zeggen dat het een hybride is tussen een hometrainer en een loopband.

Op het eerste gezicht zien we dat de crosstrainer een structuur heeft die erg lijkt op die van een fiets, maar er is geen zadel, zodat we de training rechtop uitvoeren. De pedalen simuleren een gemakkelijke en comfortabele wandeling. Bovendien heeft het toestel een vast stuur en een mobiel stuur, wat ook de oefening van het bovenlichaam bevordert. De belangrijkste voordelen die we vinden bij het gebruik van een elliptische trainer zijn:

– Het werkt op het onder- en bovenlichaam;
– Vermindert de impact op onze gewrichten;
– Voorkomt verwondingen;
– Gemakkelijk te gebruiken;
– Heel rustig;
– Geschikt voor alle fitness niveaus;
– Nuttig voor verschillende doelen, vetverbranding, toename van spiermassa, cardiovasculaire training, enz.

Wat je moet overwegen bij het kiezen van een crosstrainer
Hoewel er modellen zijn voor professioneler gebruik, willen wij ons richten op modellen die zijn ontworpen voor thuisgebruik. In die zin is het belangrijkste criterium voor de keuze van een crosstrainer de grootte van het toestel.

Het is echter niet het enige aspect waarmee wij rekening moeten houden als wij een machine willen die ons een goed resultaat garandeert en waarmee wij onze doelstellingen kunnen bereiken. Bekijk in deze zin de belangrijkste details waar we op moeten letten bij de aanschaf van een crosstrainer:

1. Maat
De grootte is een van de aspecten waarmee we rekening moeten houden, vooral als we niet zo’n groot huis hebben. Hoe groter en robuuster de apparatuur is, des te groter is de stabiliteit en des te gemakkelijker is het gebruik ervan. Naast de plaats waar het toestel moet worden ge├»nstalleerd, moet ook rekening worden gehouden met de beschikbare ruimte voor het gebruik van de crosstrainer, zodat de bewegingsvrijheid niet wordt beperkt.

2. Ondersteunde belasting
Elk model is ontworpen voor een maximale belasting, dus we moeten op deze gegevens letten om de crosstrainer zo goed mogelijk te gebruiken zonder de gezondheid van de gebruikers in gevaar te brengen.

3. Type stuur
We kunnen modellen vinden met een vast stuur, waardoor we onze armen kunnen laten rusten en meer vaart kunnen zetten achter de oefening, of met een dubbel stuur, waarmee we ook het bovenlichaam kunnen trainen. Deze laatste wordt het meest aanbevolen, omdat je hiermee zowel het boven- als onderlichaam kunt trainen, terwijl je ook de armen, schouders en rug traint.

4. Pedalen
Het is raadzaam een model te kiezen met pedalen met een groot steunvlak en met een anti-slip oppervlak voor meer comfort, zodat elke vorm van uitglijden tijdens de activiteit wordt vermeden. Ook de amplitude van de beweging moet worden geobserveerd. Een crosstrainer moet een soepele, vloeiende loop simuleren zonder te veel inspanning van de gewrichten te vragen.

5. Vliegwiel
Het vliegwiel is verantwoordelijk voor de stabiliteit en de mate van fysieke weerstand die het toestel biedt. Als het te licht is, zal de beweging niet erg comfortabel zijn en zal de crosstrainer niet de nodige stabiliteit bieden. Daarom is het beter om een model met een zwaarder vliegwiel te kiezen voor een effectievere en veiligere training.

6. Weerstandsniveaus
Crosstrainers hebben over het algemeen een magnetische weerstand waarmee de moeilijkheidsgraad van de beweging kan worden geregeld en elke gebruiker kan kiezen, afhankelijk van zijn doelstelling of lichamelijke conditie. Er zijn ook modellen waarbij je de hellingshoek kunt aanpassen voor een intensievere training.

7. Console
De console is het scherm waarop je variabelen zoals snelheid, afgelegde afstand, verbrande calorie├źn en hartslag kunt regelen. Geautomatiseerde programma’s passen de machine aan (helling, snelheid, weerstand) om activiteiten zoals hardlopen of traplopen te simuleren. Hoe meer het programma geautomatiseerd is, hoe groter de variatie van de training.

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published.