Hoelahoep oefeningen & training

Hoelahoep training

Je kent het misschien nog wel uit jouw kindertijd. Op het schoolplein zo lang mogelijk een hoepel in de lucht houden met je lichaam. Inmiddels is het niet meer iets wat alleen kinderen doen. Hoelahoepen is namelijk een echte work-out. Dus op naar die slanke taille en draaien maar met die heupen!

De juiste hoepel

Het belangrijk dat je de juiste hoepel kiest. Voor een goede, effectieve work-out gebruik je een fitness hoepel. Deze hoepels verschillen in gewicht en materiaal. Als je nog weinig ervaring hebt, is het handig om een zachtere, dikkere hoepel te kiezen. Je kunt het beste beginnen met een wat zwaardere hoepel.

Voordelen van hoelahoepen

Hoelahoepen is een leuke work-out met een hoop voordelen:

  • Je verbetert je core. Je hele lichaam spant zich namelijk aan. Een stabiele romp is erg belangrijk om o.a. rugklachten te voorkomen.
  • Je traint je spieren. Je traint niet alleen de rechte buikspieren, maar ook de schuine, binnenste, buitenste en achterste buikspieren. Kom maar op met die sixpack! Daarnaast zorgen sterke buikspieren voor een betere houding. Ook train je je bilspieren en je bovenbeenspieren omdat je tijdens het hoelahoepen met je knieën licht gebogen staat.
  • Je bloedsomloop wordt gestimuleerd. Hierdoor verbetert de zuurstoftoevoer in je lichaam. Dit heeft een gunstig effect op jouw hart- en vaatstelsel en je cholesterolgehalte kan verbeteren.
  • Makkelijk en betaalbaar. Een fitness hoepel heb je in verschillende prijsklassen. Een simpele fitness hoepel is niet duur. Omdat je hem makkelijk mee kunt nemen, kun je overal hoelahoepen. Thuis, maar ook in het park of op het strand bijvoorbeeld.
  • Hoelahoepen helpt bij het afvallen. Een sessie van 15 minuten per dag is al effectief. Bij het hoelahoepen kun je zo’n 350-600 KCAL per uur verbranden, afhankelijk van hoe zwaar je de work-out maakt.
  • Je verbetert je uithoudingsvermogen omdat je continu bezig met je het draaien van je heupen.
  • Je wordt soepeler door de zwaaiende heupbewegingen. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat je minder blessures oploopt.
  • Hoelahoepen is leuk! Zet een lekker muziekje op en beweeg mee op het ritme. Het werkt stress verlagend.

Nadelen

Er zijn eigenlijk weinig nadelen aan hoelahoepen.
Bouw de training wel op. Begin niet gelijk met 15 minuten hoepelen, maar beperk het tot een minuut of twee. Als je net begint, kun je last krijgen van blauwe plekken.
Hoelahoepen met een fitness hoepel wordt wel afgeraden aan o.a. mensen met rugklachten, zwangere vrouwen en mensen met een bloedstoornis of bloedverdunners.

Hoe moet je hoelahoepen?

Doe eerst een goede warming-up door te stretchen. Dit vermindert de kans op blessures.
Zet je benen op heupbreedte uit elkaar. Buig je knieën licht en houd je rug recht. Span je spieren aan. Plaats de hoepel tegen je onderrug en zwaai nu met je heupen. Laat de hoepel los als je dat doet. Houd je armen hoog zodat ze niet tegen de hoepel aan komen.

Oefeningen

Heb je basis van het hoepelen onder de knie? Dan kun je beginnen met een aantal oefeningen.

Één deze oefeningen is bijvoorbeeld de Side Step:
Start met hoepelen in de basishouding. Doe een stap naar links met je linkervoet en sluit aan met je rechtervoet. Doe hetzelfde met je rechtervoet.

Een andere oefening is Side Stance.. Zet je voeten iets wijder dan schouderbreedte uit elkaar. Zet de ene voet wat meer naar voren. Draai je heupen een aantal keer van links naar rechts en andersom en ga dan terug naar de basis.

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published.